της Nina Hubinet*
Οι βιαιότητες κατά των κοπτών
ξεκίνησαν αμέσως μετά την δήλωση του αρχηγού των... ενόπλων
δυνάμεων Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι ότι ο Μοχάμεντ Μόρσι δεν ήταν πια πρόεδρος. «Η
πρώτη επίθεση έλαβε χώρα στην Ντέλγκα, ένα μικρό χωριό κοντά στη Νίνια, στην Άνω
Αίγυπτο, όπου το 20% των κατοίκων είναι χριστιανοί. Κάποιοι άνδρες κατέλαβαν το
κοινωνικό κέντρο του ρωμαιοκαθολικού ναού. Λεηλάτησαν, κατέστρεψαν και
πυροβόλησαν το κτίριο», περιγράφει ο Ισαάκ Ιμπραήμ, υπεύθυνος ζητημάτων
μειοψηφίας της Αιγυπτιακής Πρωτοβουλίας για τα Δικαιώματα του Ατόμου (EIPR). «Ο
ιερέας της Ντέλγκα ειδοποίησε αμέσως τον στρατό και την αστυνομία, που όμως
έφθασαν επί τόπου την επομένη το πρωί», επισημαίνει.
Οι βιαιότητες δεν περιορίστηκαν σε υλικές ζημιές. Την Πέμπτη 4/7, ενώ κάποιοι άνδρες λεηλατούσαν το κατάστημά του, ο κόπτης καταστηματάρχης πυροβόλησε κατά των εισβολέων και σκότωσε τον έναν εξ αυτών. Εκείνοι απάντησαν στα πυρά τραυματίζοντας την σύζυγο του μαγαζάτορα και δύο ακόμα χριστιανούς. «Δεν γνωρίζουμε αν ανήκουν στους Αδελφούς Μουσουλμάνους ή στα σαλαφικά κόμματα που τους στηρίζουν, αλλά σε κάθε περίπτωση ήταν οπαδοί του προέδρου Μοχάμεντ Μόρσι, εξοργισμένοι από την ανατροπή του», ισχυρίζεται ο Ισαάκ Ιμπραήμ.
Αυτή η ανάφλεξη της βίας δεν είναι μεμονωμένη.
Μετά την εκθρόνιση του ισλαμιστή πρώην προέδρου από τον στρατό, οι επιθέσεις κατά των κοπτών πολλαπλασιάζονται σε ολόκληρη την χώρα.
Την Τετάρτη 3/7 το βράδυ, στην Μάρσα Ματρούχ, μία εκκλησία έγινε στόχος επιθέσεων με κοκτέϊλ μολότωφ. Στην Νταμπαουίγια, ένα χωριό κοντά στο Λούξορ, συγκρούσεις μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων κατέληξαν σε τέσσερις νεκρούς κόπτες και έναν μουσουλμάνο, ενώ κάηκαν 21 σπίτια χριστιανών. Έκτοτε, όλοι οι χριστιανοί του χωριού βρήκαν καταφύγιο στον ναό του χωριού. Το Σάββατο 6/7, στο Ελ-Αρίτς της Χερσονήσου του Σινά, δολοφονήθηκε κόπτης ιερέας. Ομάδα ενόπλων ανάγκασε τον 39χρονο π.Μίνα Αμπούντ Σαρουίν να βγει από το αυτοκίνητό του και τον δολοφόνησαν εν ψυχρώ πριν διαφύγει. Επίσης, ένας κόπτης απήχθη στο Ραφάχ, κοντά στα σύνορα με την Λωρίδα της Γάζας.
Στην Χερσόνησο του Σινά, όπου από την Τετάρτη 3/7 ένοπλες ισλαμικές ομάδες επιτίθενται καθημερινά στις στρατιωτικές ή αστυνομικές δυνάμεις με θύματα έως σήμερα πέντε αστυνομικούς και έναν στρατιώτη, οι ολιγάριθμοι χριστιανοί αποτελούν εύκολο στόχο. «Κατά τις μεταβατικές περιόδους, οι μειοψηφίες μεταβάλλονται πάντοτε σε στόχο και μέσο πίεσης προς την εξουσία», αναλύει ο Ισαάκ Ιμπραήμ. «Πόσω μάλλον που οι οπαδοί του Μόρσι γνωρίζουν την μεγάλη ευαισθησία των δυτικών στις επιθέσεις κατά των χριστιανών».
Ακόμα και αν οι Αδελφοί Μουσουλμάνοι κηρύσσουν την «ειρηνική» αντίσταση στο πραξικόπημα και δεν προτρέπουν τους οπαδούς τους να επιτίθενται στους κόπτες, με τους εμπρηστικούς τους λόγους μπορεί να θεωρηθούν ως ηθικοί αυτουργοί αυτών των επιθέσεων.
Τις τελευταίες εβδομάδες πολλοί ηγέτες του κινήματος διακηρύσσουν πως το κίνημα διαμαρτυρίας κατά του Μόρσι υποκινείται από τους χριστιανούς. «Τουλάχιστον το 50% όσων κατέβηκαν στον δρόμο στις 30 Ιουνίου είναι χριστιανοί», ισχυριζόταν στα σοβαρά ο Αντέλ Σαλαμπί, μέλος των Αδελφών Μουσουλμάνων, που συμμετείχε σε συγκέντρωση υποστήριξης του Μόρσι στα βόρεια του Καΐρου. «Φοβούνται το ισλαμικό μας πρόγραμμα, γι αυτό συνωμότησαν με τον στρατό και τους νοσταλγούς του παλιού καθεστώτος κατά των Αδελφών Μουσουλμάνων».
Πρόκειται για μια θεωρία συνωμοσίας στην οποία πρωταγωνιστούν οι κόπτες και την οποία πιστεύουν ακλόνητα πολυάριθμοι ισλαμιστές οπαδοί του Μόρσι.
Στην κοπτική κοινότητα, η τροπή των γεγονότων προκαλεί ανησυχία. «Μόλις άκουσαν πως θα γίνουν διαδηλώσεις στήριξης του Μόρσι, οι κόπτες έκλεισαν τα μαγαζιά τους και κλείστηκαν στα σπίτια τους», μαρτυρεί ο Μπόλα Αμπντού, κάτοικος του Ναγκ Χαμαντί στην Άνω Αίγυπτο. Την Παρασκευή 5/7, μετά από μία ημέρα κινητοποιήσεων των Αδελφών Μουσουλμάνων κατά του πραξικοπήματος, ξέσπασαν ταραχές στο Κάϊρο, την Αλεξάνδρεια και πολλές επαρχιακές πόλεις. Σκοτώθηκαν 38 άτομα και τραυματίστηκαν 1.500, συχνά από σφαίρες. Πυροβόλα όπλα χρησιμοποιήθηκαν από αμφότερα τα στρατόπεδα.
Πολλές παρόμοιες μεγάλες συγκεντρώσεις υποστήριξης στον Μόρσι προγραμματίζονται σε ολόκληρη την χώρα, πυροδοτώντας φόβους για νέες βιαιότητες.
* Δημοσιογράφος που ζει και εργάζεται στο Κάϊρο και απασχολείται στην γαλλική εφημερίδα La Croix
Οι βιαιότητες δεν περιορίστηκαν σε υλικές ζημιές. Την Πέμπτη 4/7, ενώ κάποιοι άνδρες λεηλατούσαν το κατάστημά του, ο κόπτης καταστηματάρχης πυροβόλησε κατά των εισβολέων και σκότωσε τον έναν εξ αυτών. Εκείνοι απάντησαν στα πυρά τραυματίζοντας την σύζυγο του μαγαζάτορα και δύο ακόμα χριστιανούς. «Δεν γνωρίζουμε αν ανήκουν στους Αδελφούς Μουσουλμάνους ή στα σαλαφικά κόμματα που τους στηρίζουν, αλλά σε κάθε περίπτωση ήταν οπαδοί του προέδρου Μοχάμεντ Μόρσι, εξοργισμένοι από την ανατροπή του», ισχυρίζεται ο Ισαάκ Ιμπραήμ.
Αυτή η ανάφλεξη της βίας δεν είναι μεμονωμένη.
Μετά την εκθρόνιση του ισλαμιστή πρώην προέδρου από τον στρατό, οι επιθέσεις κατά των κοπτών πολλαπλασιάζονται σε ολόκληρη την χώρα.
Την Τετάρτη 3/7 το βράδυ, στην Μάρσα Ματρούχ, μία εκκλησία έγινε στόχος επιθέσεων με κοκτέϊλ μολότωφ. Στην Νταμπαουίγια, ένα χωριό κοντά στο Λούξορ, συγκρούσεις μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων κατέληξαν σε τέσσερις νεκρούς κόπτες και έναν μουσουλμάνο, ενώ κάηκαν 21 σπίτια χριστιανών. Έκτοτε, όλοι οι χριστιανοί του χωριού βρήκαν καταφύγιο στον ναό του χωριού. Το Σάββατο 6/7, στο Ελ-Αρίτς της Χερσονήσου του Σινά, δολοφονήθηκε κόπτης ιερέας. Ομάδα ενόπλων ανάγκασε τον 39χρονο π.Μίνα Αμπούντ Σαρουίν να βγει από το αυτοκίνητό του και τον δολοφόνησαν εν ψυχρώ πριν διαφύγει. Επίσης, ένας κόπτης απήχθη στο Ραφάχ, κοντά στα σύνορα με την Λωρίδα της Γάζας.
Στην Χερσόνησο του Σινά, όπου από την Τετάρτη 3/7 ένοπλες ισλαμικές ομάδες επιτίθενται καθημερινά στις στρατιωτικές ή αστυνομικές δυνάμεις με θύματα έως σήμερα πέντε αστυνομικούς και έναν στρατιώτη, οι ολιγάριθμοι χριστιανοί αποτελούν εύκολο στόχο. «Κατά τις μεταβατικές περιόδους, οι μειοψηφίες μεταβάλλονται πάντοτε σε στόχο και μέσο πίεσης προς την εξουσία», αναλύει ο Ισαάκ Ιμπραήμ. «Πόσω μάλλον που οι οπαδοί του Μόρσι γνωρίζουν την μεγάλη ευαισθησία των δυτικών στις επιθέσεις κατά των χριστιανών».
Ακόμα και αν οι Αδελφοί Μουσουλμάνοι κηρύσσουν την «ειρηνική» αντίσταση στο πραξικόπημα και δεν προτρέπουν τους οπαδούς τους να επιτίθενται στους κόπτες, με τους εμπρηστικούς τους λόγους μπορεί να θεωρηθούν ως ηθικοί αυτουργοί αυτών των επιθέσεων.
Τις τελευταίες εβδομάδες πολλοί ηγέτες του κινήματος διακηρύσσουν πως το κίνημα διαμαρτυρίας κατά του Μόρσι υποκινείται από τους χριστιανούς. «Τουλάχιστον το 50% όσων κατέβηκαν στον δρόμο στις 30 Ιουνίου είναι χριστιανοί», ισχυριζόταν στα σοβαρά ο Αντέλ Σαλαμπί, μέλος των Αδελφών Μουσουλμάνων, που συμμετείχε σε συγκέντρωση υποστήριξης του Μόρσι στα βόρεια του Καΐρου. «Φοβούνται το ισλαμικό μας πρόγραμμα, γι αυτό συνωμότησαν με τον στρατό και τους νοσταλγούς του παλιού καθεστώτος κατά των Αδελφών Μουσουλμάνων».
Πρόκειται για μια θεωρία συνωμοσίας στην οποία πρωταγωνιστούν οι κόπτες και την οποία πιστεύουν ακλόνητα πολυάριθμοι ισλαμιστές οπαδοί του Μόρσι.
Στην κοπτική κοινότητα, η τροπή των γεγονότων προκαλεί ανησυχία. «Μόλις άκουσαν πως θα γίνουν διαδηλώσεις στήριξης του Μόρσι, οι κόπτες έκλεισαν τα μαγαζιά τους και κλείστηκαν στα σπίτια τους», μαρτυρεί ο Μπόλα Αμπντού, κάτοικος του Ναγκ Χαμαντί στην Άνω Αίγυπτο. Την Παρασκευή 5/7, μετά από μία ημέρα κινητοποιήσεων των Αδελφών Μουσουλμάνων κατά του πραξικοπήματος, ξέσπασαν ταραχές στο Κάϊρο, την Αλεξάνδρεια και πολλές επαρχιακές πόλεις. Σκοτώθηκαν 38 άτομα και τραυματίστηκαν 1.500, συχνά από σφαίρες. Πυροβόλα όπλα χρησιμοποιήθηκαν από αμφότερα τα στρατόπεδα.
Πολλές παρόμοιες μεγάλες συγκεντρώσεις υποστήριξης στον Μόρσι προγραμματίζονται σε ολόκληρη την χώρα, πυροδοτώντας φόβους για νέες βιαιότητες.
* Δημοσιογράφος που ζει και εργάζεται στο Κάϊρο και απασχολείται στην γαλλική εφημερίδα La Croix
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου