Επιμέλεια: Πρωτοπρεσβυτέρου Δημ.Αθανασίου
Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες
πλευρές της σχέσης ανάμεσα στο χριστιανισμό και το μουσουλμανισμό είναι
το γεγονός ότι, σε περιοχές όπου συνυπήρξαν πληθυσμοί
που ανήκαν και στις δυο πνευματικές παραδόσεις, οι μουσουλμάνοι γίνονταν
αποδέκτες θαυματουργικών παρεμβάσεων της Θεοτόκου και διαφόρων
χριστιανών αγίων.
Πιστεύουμε ότι τα θαύματα αυτά είναι η διαρκής πρόσκληση, της Θεοτόκου
προς τους μουσουλμάνους αδελφούς μας, για να προσέλθουν στο
χριστιανισμό.
Α. Το Ντουραχάνι (μονή Δουραχάνης)
Το 1434, τέσσερα χρόνια μετά την κατάληψη των Ιωαννίνων από τους
Οθωμανούς, ο Ντουραχάν πασάς, Μπεηλέρμπεης της Ρούμελης, πέρασε με το
στρατό του πάνω από τη λίμνη των Ιωαννίνων (Παμβώτιδα), που είχε
παγώσει. Όταν πληροφορήθηκε, εκ των υστέρων, ότι ήταν λίμνη,
συγκλονίστηκε, καταλαβαίνοντας πόσο μεγάλο κίνδυνο είχε διατρέξει.
Επειδή στο σημείο, απ’ όπου πέρασε, υπήρχε ένα εικονοστάσι με την
εικόνα της Παναγίας, ο πασάς θεώρησε ότι η Μητέρα του Θεού είχε σώσει
τον ίδιο και το στρατό του από τον πνιγμό. Έτσι, σε ένδειξη
ευγνωμοσύνης, έχτισε προς τιμήν Της στο σημείο εκείνο ένα μοναστήρι, που
σήμερα φέρει το όνομά του.
Β. Θαύμα της Παναγίας της Καλυβιανής
Στο νομό Ηρακλείου Κρήτης, στην πεδιάδα της Μεσσαράς, κοντά στο χωριό
Καλύβια, βρίσκεται το μεγάλο μοναστήρι της Παναγίας Καλυβιανής, που
γιορτάζει στις 15 Αυγούστου (Κοίμηση της Θεοτόκου). Η ιστορική και
θαυματουργή εικόνα της Παναγίας βρέθηκε στην περιοχή το 1873, στα
κτήματα του Τούρκου Χουσεΐν Μπέη Βραζεράκη από τα Καλύβια, όπου
βρισκόταν και το παλιό, μικρό εκκλησάκι της Παναγίας. Οι χριστιανοί της
περιοχής, μετά από πολλές περιπέτειες, κατόρθωσαν να εξασφαλίσουν
διαταγή του διοικητή Κρήτης Ρεούφ πασά για την απαλλοτρίωση του χώρου
γύρω από την εκκλησία, για να το αγοράσουν και να το χρησιμοποιούν για
την τιμή της Θεοτόκου.
Οι Τούρκοι όμως φανατικά εξακολουθούσαν να αντιδρούν και ο ιδιοκτήτης της περιοχής έβαζε μέσα στην εκκλησία το άλογό του. Τότε
συνέβη το εξής περιστατικό, που το γνωρίζω από την προφορική παράδοση
του χωριού μου (Αποδούλου Αμαρίου), που γειτονεύει με την περιοχή, και
είναι καταγεγραμμένο και στο βιβλίο Η Παναγία Καλυβιανή και τα ιδρύματα,
Μοίρες Ηρακλείου 1978, σελ. 12:
Ο ιδιοκτήτης αγάς είχε ένα παιδί παράλυτο στο κρεβάτι πολλά χρόνια και
δεν υπήρχε ελπίδα να θεραπευθεί. Η Χανούμ και μητέρα του παιδιού ήταν
ευσεβής στη θρησκεία της και στον ύπνο της τής παρουσιάστηκε η Παναγία
και της έδωσε παραγγελία να σκουπίσει την εκκλησία που βάζει το άλογό
του ο αγάς και ύστερα να θυμιάσει και με αυτά θα γίνει καλά το παιδί
της.
Στην αρχή δεν πίστεψε, αλλά της παρουσιάστηκε τρεις φορές. Φοβόταν τον
άνδρα της και δεν είπε τίποτε. Αποφάσισε όμως να εκτελέσει την
παραγγελία μόνη της. Πήγε, σκούπισε την εκκλησία, την καθάρισε και
θύμιασε, χωρίς να τη δει κανείς. Όταν επέστρεψε στο σπίτι, το παράλυτο
παιδί έλειπε από το κρεβάτι του. Θυμήθηκε τα λόγια της μαυροφόρας [της
Παναγίας] και άρχισε να αδημονεί. Ρώτησε τις γειτόνισσες αν είδαν το
παιδί της κι εκείνες ξαφνιάστηκαν, γιατί ήξεραν πως το παιδί ήταν
παράλυτο στο κρεβάτι.
Ξαφνικά παρουσιάστηκε μια γειτόνισσα και ανάγγειλε ότι το παράλυτο
παιδί είναι με την υγεία του και παίζει με τα άλλα παιδιά στην πλατεία,
ψηλά στον Κούλε του χωριού. Έτρεξε η μητέρα του και το βρήκε υγιέστατο
και χαρούμενο. Κατάλαβε το θαύμα και δόξαζε το Θεό.
Ο αγάς δεν άργησε να φανεί. Είδε την κίνηση και εκστατικός
πληροφορήθηκε από τη γυναίκα του τα συμβάντα. «Δε σου είπα τίποτα, γιατί
φοβήθηκα». Τότε ο αγάς με ευλάβεια προσευχήθηκε και ομολόγησε
ότι είναι αληθινή η πίστη των Ρωμιών, κάνοντας συγχρόνως και τη δήλωση
ότι παραχωρεί την εκκλησία στους χριστιανούς με όλη τη γύρω περιοχή. Οι
φανατικοί Τούρκοι των Καλυβίων δεν το άκουσαν αυτό με ευχαρίστηση και
κατηγορούσαν τον αγά πως έγινε χριστιανός και μάλιστα άρχισαν να τον
ονομάζουν από τότε ειρωνικά «παπά Μανώλη».
Γ. Ο αχυρώνας της Παναγίας
Στο ύψωμα νότια του Ρεθύμνου είναι χτισμένο το χωριό Καστελλάκια, όπου
βρίσκεται η μικρή ιστορική εκκλησία της Παναγίας, της Ζωοδόχου Πηγής
(εορτάζει την Παρασκευή μετά το Πάσχα). Η ιστορία του περιλαμβάνει το
εξής γεγονός, που το γνωρίζουμε από διηγήσεις παλαιών κατοίκων της
περιοχής (μένω στο διπλανό χωριό, τα Περιβόλια –σήμερα Περιβόλια και
Καστελλάκια είναι προάστια του Ρεθύμνου), αλλά επί του παρόντος το
αντλούμε από άρθρο του δασκάλου Νίκου Δερεδάκη στην εφημερίδα «Κρητική
Επιθεώρηση» της 3 Μαΐου 2008, σελ. 8.
Η παράδοση αναφέρει ότι μετά την κατάληψη του Ρεθύμνου από τους
Τούρκους, το 1646, τα Καστελλάκια περιήλθαν στα χέρια ενός ισχυρού
Τούρκου, που ονομαζόταν Χαρτζαλής. Μόλις πήρε στην κατοχή του
το μικρό οικισμό, έσπευσε να μεταβάλει την εκκλησία σε αχυρώνα. Όταν
πέθανε ο Χαρτζαλής, η περιουσία του, μαζί με τα Καστελλάκια, περιήλθαν
στον ανηψιό του τον Τσιτσέκο, που ήταν καλός και συνετός άνθρωπος. Η
παράδοση συνεχίζει, ότι ένα βράδυ εμφανίστηκε στον ύπνο του Τσιτσέκου η
Παναγία και του είπε να επαναφέρει την εκκλησία στην αρχική της μορφή. Ο
Τσιτσέκος αδιαφόρησε, μη δίνοντας σημασία στο όνειρο. Το επόμενο βράδυ
εμφανίστηκε ξανά η Παναγία και επιτακτικά αυτή τη φορά του ζήτησε το
ίδιο πράγμα. Ο Τούρκος αυτή τη φορά φοβήθηκε τόσο, ώστε σε σύντομο
χρονικό διάστημα ξανάκανε τον αχυρώνα εκκλησία. Μέσα στο ναό, μάλιστα,
τοποθέτησε και μία εικόνα της Παναγίας που είχε βρει, άγνωστο πως, στον
αχυρώνα. Ακόμα ο Τσιτσέκος πρόσφερε στην Παναγία και δέκα μπακίρινα
μίστατα λάδι (κουρούπι εκατό οκάδων).
Ο Τσιτσέκος τοποθέτησε ως φύλακα της εκκλησίας μια Τουρκάλα, η οποία
διατηρούσε και την εικόνα της Ζωοδόχου Πηγής και δεν επέτρεπε σε Τούρκο
να την πλησιάσει, αφού πίστευε πολύ στη δύναμη της Παναγίας.
Κάποτε, μάλιστα, όταν ένας χριστιανός από το Ατσιπόπουλο, μαζί με το
άρρωστο παιδί του πήγε στην εκκλησία να ανάψει μια λαμπάδα, για να
γιάνει η χάρη της το παιδί, η Τουρκάλα του είπε ότι το παιδί του δεν
πρόκειται να γίνει καλά και ότι μόλις φθάσει στο Ρέθυμνο αυτό θα
πεθάνει, όπως και έγινε.
Πάντως, και οι Τούρκοι της περιοχής σέβονταν και προστάτευαν το ναό της
«Μαϊρέ-Χανούμ», όπως την έλεγαν. Την ημέρα του πανηγυριού, Παρασκευή
του Πάσχα, άρμεγαν τα ζώα τους σε κοινά δοχεία με τους χριστιανούς,
αυτοί έφευγαν και άφηναν το γάλα να το πιουν οι πανηγυριστές.
Δ.Η Μεριέμ του Τούρκου
Ένα αντίγραφο της θαυματουργής εικόνας του « Άξιον εστί » , που
μεταφέρθηκε από τους πρόσφυγες στην Ελλάδα μετά τον διωγμό του 1922,
κρύβει την ακόλουθη θαυμαστή ιστορία:
Στα χρόνια της ελληνικής επαναστάσεως του 1821 , λίγο πριν τη μεγάλη
καταστροφή της Χίου, το νησί λεηλατήθηκε από τους Τούρκους. Δύο Έλληνες ,
ενώ έφευγαν για να γλυτώσουν, συνάντησαν ένα τούρκο. Εκείνος τότε τους
έδωσε μια εικόνα λέγοντας:
- Πάρετε αυτή τη Μεριέμ ( Μαρία ).
Οι Ελληνες κοντοστάθηκαν διστακτικοί , οπότε ο Τούρκος εξηγήθηκε:
- Προσπάθησα με ένα τσεκούρι να την κομματιάσω , για να βάλω τα
σανίδια στη φωτιά. Το τσεκούρι χτύπησε πολλές φορές την εικόνα , εκείνη
όμως δεν έπαθε τίποτε. Την κοίταξα προσεκτικά και είδα το
εικονιζόμενο πρόσωπο να μου χαμογελά. Κατάλαβα ότιη πίστη σας είναι
μεγάλη κι ότι η εικόνα αυτή δεν πρέπει να καταστραφεί. Να την πάρετε και
να την βάλετε στην εκκλησία σας.
Οι έλληνες την πήραν , την έκρυψαν σε ένα σακκί και ξεκίνησαν για το
Ρεϊζδερέ της μικράς Ασίας. Η εικόνα τοποθετήθηκε στον ναό της μονής του
Αγίου Νικολάου , όπου γρήγορα έγινε η παρηγοριά των δυστυχισμένων και ο
ιατρός των ασθενών. Μεταξύ των πολλών της θαυμάτων αναφέρουμε το εξής:
Κάποια γυναίκα άρρωστη ζήτησε από την Παναγία να τη θεραπεύσει κι έταξε
σαν αφιέρωμα να της προσφέρει τα βραχιόλια της . Πράγματι έγινε καλά. Η
μεγάλη όμως απόσταση του τόπου της από το Ρεϊζδερέ την εμπόδιζε να
πραγματοποιήσει την υπόσχεσή της. Πάντως δεν έπαυε να σκέπτεται την
υποχρέωσή της απέναντι στην Παναγία.
Κάποια ημέρα είδε με κατάπληξη ότι τα βραχιόλια της έλειπαν. Υπέθεσε
ότι της τα έκλεψαν. Ξεκίνησε τότε να πάει στο μοναστήρι και να
αναπληρώσει την αξία τους με χρήματα. Όταν έφτασε , ανέφερε στην
ηγουμένη το γεγονός, κι εκείνη την οδήγησε μπροστά στην εικόνα . Εκεί με
κατάπληξη αντίκρυσε τα δυο της βραχιόλια, που με μυστηριώδη τρόπο είχαν
βρεθεί πριν λίγες ημέρες κοντά στα άλλα αφιερώματα . Η Παναγία είχε
εκπληρώσει την επιθυμία της πιστής γυναίκας.
E.Θαύμα της Παναγίας της Παντάνασσας στο Πόρτο -Λάγος
Τέσσερα παιδιά, την Σαλιέ, Σεφεριέν, Γιοντσά και τον μικρό Αφσάρ έχει ο
30χρονος Νιαζή Ογλού Ακήφ που προσέτρεξε στην βοήθεια της Παναγίας της
Παντάνασσας για να γίνει καλά από το φύσημα καρδιάς ο μονάκριβος γιος
του. Μαζί η σύζυγός του Περχάν, ένα νέο ζευγάρι που προσευχήθηκε με την
δύναμητης ψυχής του και είδε να γίνεται το θαύμα. Το φύσημα να
εξαφανίζεται και οι γιατροί να μένουν άναυδοι!
ΣΤ.Από το Συναξάριο του Αγίου Νεομάρτυρος Αναστασίου του εκ Παραμυθίας.
Στον βίο του αγίου νεομάρτυρα Αναστασίου τοϋ εκ Παραμυθίας (+18 Νοεμβρίου 1750) διαβάζουμε τα εξής:
Ο νεαρός Μουσάς (κατόπιν Δανιήλ) γυιός του πασά που βασάνισε και θανάτωσε τον Αναστάσιο, εντυπωσιασμένος από την καρτερία και την ακλόνητη πίστη του μάρτυρα, αποφάσισε να γίνει χριστιανός. Προς τούτο, εγκατέλειψε τα πάντα και ακολούθησε έναν άγιο ασκητή, προκειμένου να κατηχηθή και να βαπτισθή. Στην δάρκεια των μετακινήσεών τους, ο νέος εξαντλήθηκε από τους κόπους και τις στερήσεις. Μπαίνει, λοιπόν, σε μια εκκλησία της Παναγίας για να προσευχηθή. Προσκυνώντας την εικόνα της Παναγίας, ακούει φωνή από την εικόνα:
Ο νεαρός Μουσάς (κατόπιν Δανιήλ) γυιός του πασά που βασάνισε και θανάτωσε τον Αναστάσιο, εντυπωσιασμένος από την καρτερία και την ακλόνητη πίστη του μάρτυρα, αποφάσισε να γίνει χριστιανός. Προς τούτο, εγκατέλειψε τα πάντα και ακολούθησε έναν άγιο ασκητή, προκειμένου να κατηχηθή και να βαπτισθή. Στην δάρκεια των μετακινήσεών τους, ο νέος εξαντλήθηκε από τους κόπους και τις στερήσεις. Μπαίνει, λοιπόν, σε μια εκκλησία της Παναγίας για να προσευχηθή. Προσκυνώντας την εικόνα της Παναγίας, ακούει φωνή από την εικόνα:
-Μη λυπάσαι, παιδί μου, για τα πρόσκαιρα αγαθά που
άφησες. Να χαίρεσαι μάλλον, επειδή πρόκειται να αξιωθείς πολλών αγαθών στην βασιλεία των ουρανών.
Καί με τη φωνή απαλλάχτηκε ο νέος από το βάρος της θλίψεως. Εκστατικός ερωτά τον συνοδό του:
άφησες. Να χαίρεσαι μάλλον, επειδή πρόκειται να αξιωθείς πολλών αγαθών στην βασιλεία των ουρανών.
Καί με τη φωνή απαλλάχτηκε ο νέος από το βάρος της θλίψεως. Εκστατικός ερωτά τον συνοδό του:
-Μιλούν πάντοτε οι άγιες εικόνες πάτερ;
-Όχι πάντοτε παιδί μου, απάντησε ο ασκητής. Αλλα
όταν είναι ανάγκη.
Έτσι λοιπόν, όπου και όταν «βούλεται Θεός, νικάται φύσεως τάξις». Καί μιλούν· και θαυματουργούν· μόνον ωρισμένες άγιες εικόνες, κατά την κρίση και απόφαση του Θεού.
όταν είναι ανάγκη.
Έτσι λοιπόν, όπου και όταν «βούλεται Θεός, νικάται φύσεως τάξις». Καί μιλούν· και θαυματουργούν· μόνον ωρισμένες άγιες εικόνες, κατά την κρίση και απόφαση του Θεού.
Πηγή: askitikon.eu
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου