Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος
Γιὰ τὸ TikTok, καλοί μου φίλοι, τὸ κοινωνικὸ αὐτὸ δίκτυο μὲ τὴν τεράστια ἀπήχηση στοὺς νέους, ἔχουμε ἤδη ἀναφερθεῖ σὲ προηγούμενα κείμενά μας.
Ἕνα δὲ ἀπ’ αὐτὰ ποὺ ἀναπτύξαμε εἶναι καὶ ἡ πολὺ μεγάλη ἐπιρροὴ ποὺ ἀσκεῖ ἰδιαίτερα στοὺς ἐφήβους. Πτυχὴ αὐτῆς τῆς ἐπιρροῆς εἶναι καὶ τὸ ὅτι ἔφθασε νὰ πωλεῖ σ’ αὐτοὺς ὁ,τιδήποτε θελήσει. Καὶ μάλιστα κατώτερης ποιότητας. Ναί!
* * *
Ἐξάλλου δὲν θὰ μποροῦσε νὰ γίνει καὶ διαφορετικά, ξέρετε. Ὅλα εἶναι ἀνάλαφρα ἐκεῖ, ρηχὰ καὶ ἐπιφανειακά. Ἀκόμη κι αὐτὸς ὁ τεράστιος ὄγκος τῶν δεδομένων (βίντεο) ποὺ ἀνεβαίνουν σ’ αὐτὸ καθημερινά, μὲ μαθηματικὴ ἀκρίβεια μειώνουν καὶ τὴν ποιότητα. Οἱ δὲ γρήγορες ταχύτητές του, κάνουν ἐκεῖνον ποὺ τὰ παρακολουθεῖ νὰ καταπίνει ἀμάσητα, ὅπως θὰ λέγαμε, αὐτὴ τὴν «μὴ ποιότητα».
Θέλετε ἕνα χαρακτηριστικὸ παράδειγμα; Εἶναι αὐτὰ ποὺ ἀνεβάζουν κάθε φορὰ οἱ πολιτικοί, γιὰ νὰ προσελκύσουν τοὺς νέους. Δὲν μιλᾶνε τόσο γιὰ τὶς θέσεις καὶ τὶς πολιτικές τους στὰ προβλήματα τῆς κοινωνίας, ὅσο γιὰ τό… σκύλο τους, τὴν … ἀγαπημένη τους ὁμάδα, πῶς προτιμοῦν τὸν … καφέ τους κ.λπ. Μάλιστα ἔρευνες ποὺ ἔχουν γίνει στὶς ΗΠΑ ἔδειξαν ὅτι ἡ ἐπικοινωνία τοῦ εἴδους αὐτοῦ εἶναι ἐπιδραστικὴ στοὺς ψηφοφόρους καὶ γιὰ τοῦτο λίαν ἀποτελεσματική!!!
Δὲν εἶναι τυχαῖο ποὺ οἱ νέοι ξεκάθαρα τὸ λένε πιά: «Τὸ TikTok μὲ ἔκανε νὰ τὸ ἀγοράσω»! Καὶ τὸ λένε αὐτὸ, γιὰ νὰ δικαιολογήσουν τὴν λάθος ἀγορὰ ποὺ ἔκαναν ἢ τὴν πειστικότητα ποὺ διαθέτει…
* * *
Ἀξίζει νὰ τονιστεῖ ὅτι οἱ τάσεις τῆς μόδας εἶναι ἕνας ἀπὸ τοὺς ἀκρογωνιαίους λίθους της. Στὸ παρελθὸν αὐτὲς οἱ τάσεις διαρκοῦσαν 5-10 χρόνια καὶ προωθοῦνταν ἀπὸ διασημότητες, μοντέλα, τραγουδιστὲς καὶ ἠθοποιούς. Αὐτὰ ἔχουν ἀλλάξει σήμερα, κι ἔχουμε πλέον τὶς «μικρὸ – τάσεις», ὅπως ἀποκαλοῦνται, λόγῳ τῶν κοινωνικῶν δικτύων ποὺ τὶς προωθοῦν.
Οἱ «μικρὸ – τάσεις» εἶναι ταχύτατες καὶ παρουσιάζουν μεγάλη δυναμικὴ καὶ στὴ συνέχεια ἐξαφανίζονται γρήγορα. Ξεπηδοῦν μέσα ἀπὸ τὶς πλατφόρμες κοινωνικῆς δικτύωσης μὲ πρωταγωνιστὴ τὸ TikTok, εἰσβάλλουν στὶς σελίδες «For you» τοῦ κάθε χρήστη, διαρκοῦν συνήθως ἕνα μήνα καὶ μετὰ χάνονται, γιὰ νὰ τὶς διαδεχθοῦν ἄλλες! Μάλιστα αὐτὲς οἱ «μικρὸ – τάσεις» χαρακτηρίζονται ἀπὸ τοὺς εἰδικοὺς ὡς ἡ ἀτμομηχανὴ τῆς ὑπερκατανάλωσης.
Πάνω σ’ αὐτὲς εἶναι στημένο ἕνα ὁλόκληρο σύστημα ποὺ ἔχει καταγγελθεῖ γιὰ ἀνήθικες πρακτικὲς στὴν παραγωγή, γιὰ προϊόντα κακῆς ποιότητας, ἀκόμη καὶ γιὰ χρήση ἐπικίνδυνων προϊόντων, ὅπως εἶναι οἱ τοξικὲς οὐσίες. Ἀπ’ τὴν ἄλλη εἶναι ἄκρως ἑλκυστικὰ λόγω τῆς χαμηλότερης τιμῆς καὶ τῆς ἐπιθυμίας τῶν καταναλωτῶν γιὰ ἀνανέωση.
Ἔτσι οἱ «μικρὸ – τάσεις» εἶναι ἕνας ἀκόμη τρόπος ποὺ χρησιμοποιεῖ τὸ TikTok, γιὰ νὰ πλασάρει στὴ νέα γενιὰ ὁτιδήποτε τοῦ δώσουν νὰ προωθήσει…
* * *
Ἕνα χαρακτηριστικὸ παράδειγμα ἐπ’ αὐτοῦ εἶναι καὶ τὰ «booktok βιβλία», ὅπως λέγονται. Τί συμβαίνει ἐδῶ;
Εἶναι σὲ ὅλους μας γνωστὸ ὅτι οἱ ἔφηβοι εἶναι ἀπορροφημένοι στὶς ὀθόνες καὶ δὲν διαβάζουν καὶ πολύ. Ὅμως τώρα ἄρχισαν νὰ διαβάζουν καὶ ἀρκετὰ μάλιστα, χάριν τοῦ… TikTok! Μοιάζει ἀπίστευτο, ἔτσι δὲν εἶναι;
Ὥς καὶ οἱ βιβλιοπῶλες τελευταῖα ἔχουν μείνει κατάπληκτοι! Ἔφηβοι τοὺς ζητοῦν μανιωδῶς βιβλία, συνήθως ἄγνωστα, ἀκόμη καὶ στὴν ἀγγλική τους ἔκδοση. Τὸ ἴδιο καὶ οἱ γονεῖς ποὺ λένε ὅτι «κάτι δὲν πάει καλὰ» μὲ τὸ παιδί τους, ἀφοῦ τοὺς ζητάει χρήματα νὰ ἀγοράσει ὥς καὶ 5-6 βιβλία ἀκόμη καὶ μάλιστα στὰ ἀγγλικά! Τὴν ἀπάντηση στὸ φαινόμενο αὐτὸ βρῆκαν στὸ ἑξῆς ἁπλό: Πίσω κρύβεται ἡ δημοφιλὴς πλατφόρμα τοῦ Tik Tok!!!
Μόνο στὴ Βρετανία 1 στοὺς 4 ποὺ ἀγόρασαν βιβλίο τὸ ἔτος 2022, ἦταν ἀπ’ τό… TikTok! Ὅπως διαβάσαμε τὴν παρουσίαση σ’ αὐτὸ κάνουν ἑλκυστικὲς «βιβλιοκοπέλες» ποὺ κάνουν «προκλήσεις ἀνάγνωσης» συχνὰ σὲ τεχνηέντως φωτισμένα δωμάτια!!! Ἔτσι οἱ βιβλιοπῶλες ἔχουν σὲ ἰδιαίτερη θέση τοῦ καταστήματός τους τὰ «booktok» βιβλία, στὰ δὲ βιβλία ὑπάρχει στὰ ἐξώφυλλά τους ἡ ἐπιγραφὴ «ὅπως παρουσιάζεται στὸ TikTok»!!!
Καὶ τί περιεχομένου εἶναι τὰ βιβλία αὐτά; Στὴν ἀρχὴ ἦταν «φαντασίας», σταδιακὰ ἔγιναν ρηχῶν ρομαντικῶν ἱστοριῶν καὶ τώρα εἶναι «πικάντικης (δηλαδὴ σέξι) λογοτεχνίας», ὅπως τὴν ἀποκαλοῦν, καὶ μάλιστα προορισμένης γιὰ τοὺς ἐνήλικες!!! Αὔριο δὲ τί;
Ὅπως ἔγραψε τὸ in.gr «τὸ διάβασμα εἶναι καὶ πάλι “cool”, ἀλλὰ οἱ ἐκδότες καὶ γονεῖς φοβοῦνται ὅτι ἡ νέα τάση τοῦ TikTok ποὺ προωθεῖ ἐρωτικοὺς τίτλους ξεπερνᾶ τὰ ὅρια»!!
Κι ἐν συνεχείᾳ ἀναφέρει τὰ ἑξῆς: «Τὰ βιβλία αὐτὰ ἔχουν παστὲλ ἐξώφυλλα μὲ χαριτωμένα καρτουνίστικα σχέδια, ὁπότε κάποιοι ἐνήλικες ἐνδέχεται νὰ τὰ μπερδέψουν μὲ νεανικὴ λογοτεχνία καὶ νὰ μὴ ἀντιληφθοῦν τί ἀκριβῶς διαβάζουν τὰ παιδιά»!!
Ἔτσι τὸ TikTok κατορθώνει νὰ στρέφει μὲ ἄνεση τοὺς ἐφήβους ἀκόμη καὶ στὰ βιβλία, ὅπως καὶ σὲ βιβλία εἰδικῆς κατηγορίας. Ναί, τόσο ἰσχυρὸ καὶ ἐπιδραστικὸ εἶναι!
Πραγματικά, τὸ κατόρθωμά του ἐπ’ αὐτοῦ εἶναι ὄντως μοναδικό. Ὄχι μόνο κάνει τοὺς νέους νὰ διαβάζουν, ἀλλὰ καὶ νὰ διαβάζουν βιβλία συγκεκριμένου περιεχομένου, κατώτερης ποιότητας καὶ ἐνταγμένα στὴν κατεύθυνση τῆς διαφθορᾶς!!
Ἂς προσέξουμε κι αὐτό: Σύμφωνα μὲ ἔρευνες τῆς Ἀμερικανικῆς ἐφημερίδας «Wall Street Journal», οἱ ἀλγόριθμοι τοῦ TikTok μὲ τὴν κοινὴ χρήση βίντεο «μποροῦν νὰ ὁδηγήσουν τοὺς ἀνηλίκους σὲ προβολὴ βίντεο ποὺ περιέχουν σέξ, ναρκωτικὰ ἢ νὰ σχετίζονται μὲ διατροφικὲς διαταραχές»!
Μάλιστα καὶ ἡ Εὐρωπαϊκὴ Ὀργάνωση Καταναλωτῶν (BEUC) ὑποστηρίζει ὅτι τὸ TikTok δὲν προστατεύει καθόλου τὰ παιδιὰ ἀπὸ κρυφὲς διαφημίσεις (ὅπως ἀλκοόλ, τσιγάρων κ.λπ.) καὶ ἀπὸ τὸ ἀκατάλληλο περιεχόμενο.
* * *
Καὶ τί παρατηρεῖ κανείς, ὅσο ἐμβαθύνει σὲ ὅλα αὐτά; Ὅτι μὲ μέσα, ὅπως εἶναι τὸ TikTok, ἀδιαμφισβήτητα καλλιεργεῖται ἡ «κουλτούρα τῆς συμμόρφωσης» σὲ κάτι. Συμμόρφωσης τῶν νέων εἰδικά, σὲ μία προβληματικὴ κατεύθυνση. Κι ἐν τέλει στὴν ἀλλαγὴ τῆς σκέψης τους σὲ κάτι ὁπωσδήποτε κατώτερο καὶ μάλιστα μέ… διαδικτυακὲς διαδικασίες! Αὐτὴ ἀκριβῶς εἶναι καὶ ἡ «TikTok-ποίηση» τῆς νέας γενιᾶς, ὅπως θὰ τὴν λέγαμε…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου