Ζωντανή Αναμετάδοση Ιερών Ακολουθιών

Κυριακή 29 Ιουλίου 2018

Αναμνήσεις από την ιστορία της τοπικής μας Εκκλησίας. (Τα ονομαστήρια του Σεβασμιωτάτου Πειραιώς Καλλίνικου, 29 Ιουλίου 1998)…

Με λαμπρότητα και συρροή πλήθους πιστών εορτάσθηκε στον Πειραιά η μνήμη του Αγίου Καλλινίκου, κατά την οποία άγονται τα ονομαστήρια του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Καλλίνικου. 
Στη Θεία Λειτουργία στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς Καλλίνικος συλλειτουργούντων των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιου, Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιου, πρ. Κορυτσάς κ. Χριστόδουλου και του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Τρωάδος κ. Αλέξιου. Στο ιερό βήμα παρευρίσκοντο συμπροσευχόμενοι ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Χριστόδουλος και ο Μητροπολίτης Αττικής κ. Παντελεήμων. Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος μίλησε κατά τη θεία λειτουργία αναφέροντας χαρακτηριστικά:


« Σήμερα η ευχαριστιακή σύναξη είναι αφιερωμένη στον Σεπτό Ποιμενάρχη της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς, τον Πνευματικό πατέρα και Γέροντα, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Καλλίνικο με την ευκαιρία της ονομαστικής του εορτής. Η ημέρα της εορτής του Επισκόπου μια τοπικής Εκκλησίας δεν είναι απλός ένα κοινωνικό γεγονός, όπως μπορεί να είναι η ημέρα της ονομαστικής εορτής οιουδήποτε λαϊκού αδερφού μας. Όταν εορτάζει ο Επίσκοπος, αυτό έχει εκκλησιολογική σημασία. Γιατί ο Επίσκοπος είναι Πνευματικός Πατέρας και πνευματική κεφαλή και κορυφή μιας τοπικής Εκκλησίας, η οποία απαρτίζεται από τον κλήρο και το λαό, που κατοικεί μέσα στα γεωγραφικά της όρια. Η ημέρα δε της ονομαστικής εορτής είναι και ευκαιρία, προκειμένου ο λαός του Θεού-δηλαδή «ο κλήρος και ο λαός μαζί» να εκφράσουν και να εξωτερικεύσουν τα εσώτατα ψυχικά και πνευματικά τους συναισθήματα προς τον Πνευματικό πατέρα και Επίσκοπο, προσευχόμενοι και ευχόμενοι ο Θεός να τον διατηρεί εν υγεία αμετάπτωτω, σώον, έντιμον, μακροημερεύοντα και κυρίως ορθοτομούντα τον λόγον της αληθείας Αυτού. 
Με αυτή την συναίσθηση και προοπτική συμμετέχουμε και εμείς σήμερα στην πανηγυρική, ευχαριστιακή σύναξη και προσευχόμαστε και προσευχήθημεν και ευχόμεθα και θα ευχηθούμε ο Θεός να χαρίζει στον Σεπτό Ποιμενάρχη, τον Σεβασμιώτατο Καλλίνικο, έτη μακρά αγλαοκάρπου ποιμαντορίας, ώστε να συνεχίζει την δυναμική και ζωντανή παρουσία του επικεφαλής της τοπικής Εκκλησίας του Πειραιώς, δοξάζοντας τον Θεό με την δυναμική και πληθωρική δραστηριότητα του και δίνοντας κατευθύνσεις και τέμνοντας οδούς στην επίγεια αυτή πορεία της Εκκλησίας. Και χαίρω, γιατί βλέπω και σήμερα όπως κάθε χρόνο αυτήν την ημέρα να είναι υπερπλήρης ο μεγαλοπρεπής και υπερμεγέθης Ναός της Αγίας Τριάδος Πειραιώς από τον λαό του Θεού, έχοντας επικεφαλής τους πολιτικούς άρχοντας, προκειμένου να διαδηλώσετε όλοι μαζί την αφοσίωση σας, τον σεβασμό και την εκτίμηση, που τρέφετε στο πρόσωπο του Ποιμενάρχη σας.

Με τις ίδιες προϋποθέσεις συμμετέχω και εγώ στην εορταστική εκδήλωση της τοπικής Εκκλησίας του Πειραιώς δεδομένου, όπως γνωρίζετε, του ότι συνδέομαι με πνευματικούς δεσμούς με τον Ποιμενάρχη σας, ο οποίος είναι ο προσωπικός μου Πατήρ και Γέροντας. Γνωριζόμαστε εδώ και σαράντα χρόνια. Τότε που εμείς, που απαρτίζαμε την αδελφότητα της Χρυσοπηγής, ήμασταν νεαροί φοιτητές, δηλαδή ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιος και ο μετέπειτα ελθών μαζί μας Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιος καθώς και πλήθως των αδελφών, που απαρτίζουν την Μοναστική Αδελφότητα της «Παναγίας Χρυσοπηγής», της οποίας ιδρυτής και Ηγούμενος μέχρι σήμερα είναι ο εορτάζων Μητροπολίτης κ. Καλλίνικος. Γνωριζόμαστε εδώ και σαράντα χρόνια, όταν εμείς άωροι νεανίες, οι οποίοι εκείνη την εποχή εισήλθαμε στις τάξεις του κλήρου χάρις στις προσπάθειες που έκανε μέσα στις ψυχές μας για την καλλιέργεια του ιερατικού ζήλου ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης. Εισήλθαμε στις τάξεις του ιερού κλήρου ως μοναχοί αρχικά και ως διάκονοι εν συνεχεία αλλά μαθητεύσαμε παρά τους πόδας του εις όλους τους τομείς της εκκλησιαστικής δραστηριότητας, τόσος το λειτουργικό τομέα-διότι πλησίον του μάθαμε πως πρέπει «εν οίκο Θεού αναστρέφεσθαι»-καθώς, επίσης, στον κηρυκτικό τομέα, όπου μας έμαθε και μας δίδαξε πως πρέπει να ομιλούμε μέσα στην εκκλησία και κυρίως μας μετέδωσε τον ιεραποστολικό ζήλο και το ιεραποστολικό πνεύμα μέσα στην Εκκλησιά, ώστε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας εν πλήρη ταπεινότητα και αφοσίωση προς το θέλημα του Θεού. Χάρη σε αυτήν μας την μαθητεία, μας δόθηκε η ευκαιρία να καταρτισθούμε πνευματικά και μορφωτικός και λειτουργικός και κηρυκτικός και εκκλησιολογικός και να προσφέρουμε στην Εκκλησία τις υπηρεσίες μας ο καθένας μας από το ιδιαίτερο πόστο, που του εμπιστεύθηκε η Εκκλησία. 
Μας έμαθε να αγαπούμε, να σεβόμαστε τον Θεό, να ανήκουμε αποκλειστικά και μόνο στην Εκκλησία, να εργαζόμαστε με ανιδιοτέλεια για τους σκοπούς της Εκκλησίας και για την σωτηρία των ψυχών των ανθρώπων. Να καταυγαζόμεθα από το φως της χάριτος του Θεού, άνευ της οποίας «ουδέν εστί γένεσθαι των δεόντων». Έτσι, λοιπόν ο Ποιμενάρχης σας και Πνευματικός μας Πατήρ και Γέροντας ανεδείχθη πραγματικά ένας θεοφώρος Πατήρ της Εκκλησίας μας, ο οποίος με τους άτρυτους κόπους και πόνους του όχι μόνο διαποίμανε και διαποιμένει θεοπρεπώς την Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς αλλά έθεσε πρώτιστο σκοπό της ζωής του την δημιουργία Μοναστικής Αδελφότητος, εν συνεχεία την μόρφωση άξιων και ικανών ιεραποστολικών στελεχών και τρίτον την ανάπτυξη μιας πολύπτυχης και πολυεδρικής ιεραποστολικής, κοινωνικής και πνευματικής ορθόδοξης δραστηριότητας, για την οποία είναι ευφήμως γνωστός όχι μόνο στα όρια της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς αλλά σε ολόκληρη την Εκκλησία της Ελλάδος. Γιατί η Ιερά Μητρόπολη αυτή επί των ημερών του κατέστη πρότυπο Ιεράς Μητροπόλεως, διαθέτουσα κλήρο ικανό, ευσεβή, και ανιδιοτελώς αφοσιωμένο στην λατρεία του Αγίου Θεού και στην διακονία του ανθρώπου και έχει καλύψει με την πολύπτυχη και πληθωρική δράση του πλείστους όσους τομείς εκκλησιαστικής δραστηριότητας, οι οποίοι τον έχουν καταξιώσει στη συνείδηση των χριστιανών.


Εάν για πολλούς από εσάς η ανάρρηση μου στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο σημαίνει κάτι, πρέπει να πω ότι πίσω από εμένα υπάρχει ο άνθρωπος αυτός, ο οποίος καλλιέργησε μέσα μου το γνήσιο εκκλησιαστικό και εκκλησιολογικό φρόνημα και ο οποίος με κατεύθυνε με τρόπο πνευματικό «εις τα οδούς του Κυρίου», μου ενέπνευσε το ιεραποστολικό ιδεώδες και αυτός είναι ο λόγος, για τον οποίο τον σεβόμεθα και τον υποληπτόμεθα και πάντοτε προσευχόμεθα ο Θεός να του χαρίζει έτη μακρά και υγιεινά, για να συνεχίζει-όσο ο Θεός θέλει-αυτήν την τόσο δημιουργική παρουσία στην Μητρόπολη Πειραιώς. Για αυτό και σήμερα όπως κάθε χρόνο είμαστε όλοι παρόντες εδώ και τον περιβάλλουμε με την αγάπη μας και τον σεβασμό μας, ας μου επιτραπεί μαζί με αυτές τις ευχές, τις οποίες διετύπωσα στην αγάπη του να του προσφέρω και ένα προσωπικό δώρο, του οποίου είναι άξιος. Αυτό το εγκόλπιο, το οποίο έχει την υπογραφή μου από πίσω χαραγμένο το όνομα μου εις ένδειξη αιδίου τιμής, ευγνωμοσύνης και σεβασμού για όσα μέχρι σήμερα και σειρά ετών πνευματικός με χειραγώγησε και μου προσέφερε, ευχόμενος για άλλη μια φορά έτη μακρά, ευλογημένα, δημιουργικά και καρποφόρα προς δόξα Θεού και προς έπαινον της Αγίας μας Εκκλησίας».
 


Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς Καλλίνικος φανερά συγκινημένος απάντησε στον Μακαριώτατο ως εξής: « Θα μπορούσα να επαναλάβω εκείνο, που και σε άλλες περιπτώσεις έχω πει: « Μεγαλύνει η ψυχή μου τον Κύριο ότι επέβλεψε επί την ταπείνωση του δούλου Αυτού», και: « Τι έλεος του Κυρίου καταδιώξει με πάσας τας ημέρας της ζωής μου». Με συνεκίνησε ο Μακαριώτατος με την ειλικρίνεια της καρδιάς του, που εξεδηλώθει και φέρνει στη μνήμη μου τους οραματισμούς μου και τους κόπους, που με την χάρη του Κυρίου μια ολόκληρη ζωή προσπάθησα να καταβάλω και αγωνίστηκα. Δεν ξέρω αν έφερα καρπούς. Έχω επίγνωση και των σφαλμάτων μου και της μικρότητας μου. Με αξίωσε ο Θεός να δώσω στην Εκκλησία όχι απλώς εργάτες του Ευαγγελίου αλλά και Αρχιεπίσκοπο του αναστήματος του σημερινού Αρχιεπισκόπου. Με αξίωσε ο Θεός να δώσω Αρχιερείς και εργάτες του λόγου του Θεού, κάτι που είχα θέσει σαν σκοπό από τα νιάτα μου. Με ελέησε ο Κύριος. Ζητώ το έλεος του και για τα σφάλματα μου και για τις παραλείψεις μου. Ευχαριστώ τον Μακαριώτατο, που είναι καύχημα μου και δόξα μου. Το έχω πει και το έχετε ακούσει. Είναι δόξα της Εκκλησίας ολοκλήρου. Αλλά επιτρέπεται να πω ότι είναι και δική μου δόξα και καύχημα. Ευχαριστώ πάρα πολύ την πλήρη ειλικρίνεια τω αισθημάτων της καρδιάς του. Και ξέρετε, ότι, όταν ο πατέρας γεράσει, θέλει να θυμούνται τα παιδιά του τι τους έχει δώσει. Ίσως είναι εγωιστικό, αλλά ο πατέρας ουσιαστικά θέλει να μην τον λησμονούν τα παιδιά του. Και όταν δεν τον λησμονούν αυτό τον ευφραίνει. Ευχαριστώ και τα υπόλοιπα πνευματικά μου παιδιά, που συλλειτούργησαν μαζί μου, Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιο και Σάμου κ. Ευσέβιο. Ευχαριστώ τους υπόλοιπους Αρχιερείς, που μας έδωσαν την ευλογιά τους και μας τίμησαν με την παρουσία τους. Τον Σεβασμιώτατο πρώην Κορυτσάς κ. Χριστόδουλο, τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Τρωάδος κ. Αλέξιο και τον Σεβασμιώτατο Αττικής κ. Παντελεήμονα, που συλλειτούργησαν μαζί μου. Ευχαριστώ όλους και τους ευγνωμονώ και προσεύχομαι ο Θεός να τους χαρίζει έτη πολλά εν δυνάμει και εν ακμή πνευματική. Ιδιαιτέρως δε στον νέο Προκαθήμενο της Ελλάδας μας, που είναι το σέμνωμα μας, εύχομαι να του δίνει ο Θεός υγεία. Κάνει υπερβολές στη δουλειά του. Ήταν πάντα υπερβολικός στην εργασία. Το σώμα όμως έχει ορισμένες αντοχές. Να του δίνει ο Θεός υγεία, δύναμη και σοφία, ώστε να κατευθύνει το σκάφος της Εκκλησίας. Εκεί που δοξάζεται ο Θεός, μεγαλύνεται η Εκκλησία και ωφελούνται οι ψυχές. Ζητώ τις προσευχές σας. Έχω ανάγκη των προσευχών σας, ώστε να μπορέσω να συνεχίσω την πτωχή μου διακονία και να με αξιώσει ο Θεός να βλέπω τους καρπούς. Αυτός είναι ο μεγαλύτερος γλυκασμός της καρδιάς μου. Να δοξάζουν τα πνευματικά μου παιδιά τον Θεό, να ευφραίνουν την Εκκλησία και να οικοδομούν τους πιστούς. Όλους σας ευχαριστώ. Εύχομαι ο Θεός να σας ευλογεί ολόκληρη τη ζωή σας, να ευλογεί την πόλη μας και την Μητρόπολη μας, αλλά και όλον τον Ελλαδικό λαό μας. Κύριος ο Θεός δια πρεσβειών του Αγίου Καλλινίκου να σκέπει, να ευλογεί, και να αγιάζει όλους σας».



Κώστας Ζουρδός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου