Αναστάσιμες απογειώσεις
«Νεανίσκε, σοι λέγω εγέρθητι»
Αναστάσιμα μηνύματα ελπίδας και χαράς,
πηγάζουν από το θαύμα που ξεδιπλώνει μπροστά μας η σημερινή ευαγγελική
περικοπή.
Πρόκειται για το θαύμα της ανάστασης του γιου της χήρας Ναϊν,
το οποίο φανερώνει ότι ο Ιησούς Χριστός νικά το θάνατο με τη δύναμη της
αγάπης.
Η τραγικότητα του θανάτου
Το γεγονός της ανάστασης του παιδιού της
χήρας γυναίκας, δεν προσφέρεται μόνο ως ένα εντυπωσιακό γεγονός που
αποσπά το θαυμασμό μας, αλλά μάς παρακινεί να αντικρίσουμε εν Χριστώ το
βαθύτερο νόημα του μυστηρίου του θανάτου.
Πραγματικά, σε ένα πρώτο στάδιο μπορούμε
να διαπιστώσουμε ότι ο Χριστός φανερώνει το θάνατο ως «παρά φύσιν»
κατάσταση που παρείσφρησε στη ζωή του ανθρώπου με αιτία την αμαρτία.
Ο βιολογικός θάνατος που σηματοδοτεί το
τέλος της παρούσας ζωής, δεν μπορεί να θεωρείται ως μια φυσική
κατάσταση. Ο Θεός δεν δημιούργησε τον άνθρωπο για να καταλήξει στον
τάφο, αλλά «μένειν ηθέλησεν εν αφθαρσία». Τον ανέδειξε από την αρχή
αιώνια ύπαρξη.
Η Παλαιά Διαθήκη διαβεβαιώνει: «Ο Θεός
έκτισε τον άνθρωπον επ’ αφθαρσία και εικόνα της ιδίας αϊδιότητος, φθόνω
δε διαβόλου εισήλθεν θάνατος εις τον κόσμον». Και ο Απόστολος Παύλος
τονίζει: «διά της αμαρτίας εισήλθεν ο θάνατος εις τον κόσμον».
Ο άνθρωπος θα μπορούσε να δεχθεί την
κοινωνία της αγάπης του Θεού στην προοπτική της αθανασίας, έξω από την
οποία κυριαρχεί ο θάνατος. Δυστυχώς όμως κινήθηκε προς την κατεύθυνση
της εκτροπής της κυκλοφορίας της θεϊκής αγάπης, με την παράδοση του
εαυτού του στην αμαρτία, θέλησε δηλαδή την αποκοπή
της σύνδεσής του με το Δημιουργό του. Έτσι, κλείστηκε ερμητικά στον
εαυτό του, με εμφανή τα συμπτώματα του εγωισμού και της φιλαυτίας.
Εξοβέλισε τον Θεό από τη ζωή του και έβαλε στο κέντρο της τον εαυτό του.
Στην κορυφαία έκφραση της τραγικότητάς του, στηρίχθηκε αποκλειστικά
στις φυσικές και βιολογικές του δυνάμεις που από τη φύση τους καταλήγουν
στην φθορά και στον θάνατο. Προηγήθηκε, λοιπόν, ο «πνευματικός
θάνατος», που επέρχεται από το χωρισμό του ανθρώπου από τον Θεό και
ακολούθησε ως τραγική συνέπεια ο «φυσικός θάνατος» που συνιστά το
χωρισμό της ψυχής από το σώμα.
Η υπέρβαση του θανάτου
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς στην περικοπή που
ξεδιπλώνει ενώπιον μας η Εκκλησία ονομάζει τον Ιησού «Κύριον». Είναι
πράγματι ο εξουσιαστής της ζωής και του θανάτου. Η αναγκαιότητα να
συνδέσει ο άνθρωπος τη ζωή του με την παρουσία του Κυρίου και ειδικότερα
με το Σώμα Του που παρατείνεται στον αιώνα, πηγάζει και από την έμφυτη
επιθυμία του για να εγκολπωθεί την αιώνια ζωή. Σ’ αυτήν ακριβώς την
προοπτική, η ζωή του καταξιώνεται και αποκτά νόημα, πέραν της
τραγικότητας του θανάτου.
Αγαπητοί αδελφοί, η σημερινή ευαγγελική
περικοπή που ξεδιπλώνει τη θαυματουργή ανάσταση του παιδιού από τον
Χριστό, μάς καλεί ν’ αντικρίσουμε τη δυναμική της αιώνιας ζωής που
αποκαλύπτεται στο παρόν ως κοινωνία αγάπης με τον Θεό. Στην κορύφωση
αυτής της κοινωνίας, στην πιο εμπειρική της μορφή, ο Χριστός μάς
προσκαλεί στο Ευχαριστιακό Δείπνο, στο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Η
συμμετοχή στο Δείπνο αυτό, μάς καθιστά από τώρα κοινωνούς της αιώνιας
ζωής και δέκτες των πιο αναστάσιμων και ελπιδοφόρων μηνυμάτων. Ας
ανταποκριθούμε, λοιπόν, στη μεγάλη αυτή προσφορά της αγάπης του Κυρίου
μας, μέσα από τη δυναμική της οποίας ο άνθρωπος καταξιώνεται σε σωτήριες
και αναστάσιμες προοπτικές, όπως ο νέος της περικοπής, ο οποίος άκουσε
το «νεανίσκε, σοί λέγω, εγέρθητι». Υπόδειγμα δεκτικότητας στα αναστάσιμα
μηνύματα του Κυρίου μας, είναι οι αγιασμένες μορφές της Εκκλησίας μας,
οι οποίες άφησαν τον εαυτό του να καταστεί δοχείο της θείας χάριτος.
Θυμούμαστε σήμερα τους μεγαλομάρτυρες Σέργιο και Βάκχο, τον ιερομάρτυρα
Πολυχρόνιο και τους μάρτυρες Ευσέβιο και Φήλικο.
Τιμά τις μορφές αυτές η
Εκκλησία μας και συμβουλεύει να ακολουθήσουμε το άγιο παράδειγμά τους.
Σ’ αυτή την προοπτική η αναστάσιμη εμπειρία γίνεται το πιο θαυμαστό
γεγονός της καθημερινής μας ζωής. Φυγαδεύει τα σκοτάδια του θανάτου και
μάς καθιστά ικανούς να ατενίζουμε την αιωνιότητα ως πραγματικότητα ζωής.
Xριστάκης Ευσταθίου, θεολόγος
Πηγή: Εκκλησία της Κύπρου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου